Puliukot
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Lisää tutoriaalia. Tällä kertaa pelaaja-modelien textuureista ja GIMP:istä!

Siirry alas

Lisää tutoriaalia. Tällä kertaa pelaaja-modelien textuureista ja GIMP:istä! Empty Lisää tutoriaalia. Tällä kertaa pelaaja-modelien textuureista ja GIMP:istä!

Viesti kirjoittaja vjscope Su Toukokuu 19, 2013 10:00 pm

Alkuvalmistelut

Tarvitset nämä ohjelmat tässä tutoriaalissa:
GCFScape
GIMP
VTFEdit

Alkutietoja
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Teksturointi. Jos nyt helposti yrittää selittää tilanteen niin voit hakea netistä kuvan ja "maalata" 3D-modelin eli kappaleen kyseisellä kuvalla. Voit myös maalata jonkin alueen tietyllä värillä. Yleensä malli on defaulttina harmaan värinen. Kannattaa ottaa huomioon myös (vaate)pintojen rypyt, varjostukset, heijastukset, korkeuserot jne.
- Peli ymmärtää .vmt ja .vtf tiedostomuotoja, mutta kuvanmuokkausohjelmat eivät, joten aluksi pitää muuttaa eli exportata .vtf (itse kuva) esimerkiksi .jpg tai .png muotoon, että tiedosto voidaan avata kuvanmuokkausohjelmalla.
- Lopuksi kuva importataan eli muunnetaan takaisin .vtf tiedostoksi.
- .vmt tiedostot näyttävät kuta kuinkin tältä:

Koodi:
patch
{
include "materials/models/player/puliukot/admin_scope/tm_leet_shared.vmt"
insert
{
$baseTexture "models\player\puliukot\admin_scope\tm_leet_upperbody_variantD"
$bumpmap "models\player\puliukot\admin_scope\tm_leet_upperbody_variantD_normal"
$phongexponenttexture "models\player\puliukot\admin_scope\tm_leet_upperbody_variantD_exponent"
$rimmask 1
}
}

- .vmt tiedostot yleensä lähinnä määrittelevät mistä kansiosta modeli ottaa textuurinsa (+jotain paskaa).


Oikeat tiedostot pöytään

Yleensä jos tiedät mikä variant eli mikä versio modelista on kyseessä, tiedät myös tarvittavat .vtf ja .vmt tiedostot. Jos sinulla on modelin nimi tm_leet_varianta.mdl, myös tarvittavat .vtf ja .vmt tiedostot ovat _varianta päätteisiä. Tosin poikkeuksia valitettavasti löytyy paljon eli helpointa on, että katsot CSGO SDK:n model viewerillä milloin modelisi on violetti-mustaa ruudukkoa ja milloin sinulla on oikeat textuurit (katso http://csgo.gamebanana.com/tuts/10991 jos model viewer ei toimi).

Näin haet pelin omat .vmt ja .vtf tiedostot

1. Avaa GCFScape -> klikkaa open -> tiedostopolku steamapps/common/Counter-Strike Global Offensive/csgo/ ja avaa pak01_dir.vpk.
2. Etsi tiedostopolku materials/models/player/"model ryhmän nimi"/
3. Valitse haluamasi tiedostot -> klikkaa hiiren oikealla -> extract -> valitse kansio, johon haluat extractia.


.vmt

Koska luultavasti olet itse compilennut modelisi, sinulta löytyy .qc tiedosto tähän liittyen. Sieltä näet, mistä kansiosta modelisi ottaa textuurinsa. Sijoita .vmt ja .vtf tiedostosi tähän kansioon ja muuta myös tiedostopolkuja .vmt tiedostossasi oikeaksi. Tarvitset kaikki tiedostot, mitkä .vmt tiedostosi vaativat. Tiedän kyllä miksi, mutta en osaa lyhyesti selittää.


.vtf

Avaa .vtf tiedosto, jota haluat muuttaa -> Klikkaa File -> Export -> Valitse kansio -> Päätä kuvan nimi (suosittelen ettet vaihda). Pelin tekijät ovat jakaneet tiedostot kolmeen textuuri-alueeseen, ylävartalo, pää ja alavartalo. Otan nyt upperbody eli ylävartalon esimerkiksi. Näet kuvassa selvästi luotiliivit tai paidan tai hihat levitettynä.

GIMP

Teen pienen videopätkän miten voit muokata gimpillä, kohtuu taidokkaastikin, textuureita. Luultavasti huomenna on latautunut youtubeen...
https://youtu.be/qfuxzwWHuns
vjscope
vjscope

Viestien lukumäärä : 139
Join date : 20.02.2013
Paikkakunta : Oulu

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa