Lisää tutoriaalia. Tällä kertaa pelaaja-modelien textuureista ja GIMP:istä!
Sivu 1 / 1
Lisää tutoriaalia. Tällä kertaa pelaaja-modelien textuureista ja GIMP:istä!
Alkuvalmistelut
Tarvitset nämä ohjelmat tässä tutoriaalissa:
GCFScape
GIMP
VTFEdit
Alkutietoja
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Teksturointi. Jos nyt helposti yrittää selittää tilanteen niin voit hakea netistä kuvan ja "maalata" 3D-modelin eli kappaleen kyseisellä kuvalla. Voit myös maalata jonkin alueen tietyllä värillä. Yleensä malli on defaulttina harmaan värinen. Kannattaa ottaa huomioon myös (vaate)pintojen rypyt, varjostukset, heijastukset, korkeuserot jne.
- Peli ymmärtää .vmt ja .vtf tiedostomuotoja, mutta kuvanmuokkausohjelmat eivät, joten aluksi pitää muuttaa eli exportata .vtf (itse kuva) esimerkiksi .jpg tai .png muotoon, että tiedosto voidaan avata kuvanmuokkausohjelmalla.
- Lopuksi kuva importataan eli muunnetaan takaisin .vtf tiedostoksi.
- .vmt tiedostot näyttävät kuta kuinkin tältä:
- .vmt tiedostot yleensä lähinnä määrittelevät mistä kansiosta modeli ottaa textuurinsa (+jotain paskaa).
Oikeat tiedostot pöytään
Yleensä jos tiedät mikä variant eli mikä versio modelista on kyseessä, tiedät myös tarvittavat .vtf ja .vmt tiedostot. Jos sinulla on modelin nimi tm_leet_varianta.mdl, myös tarvittavat .vtf ja .vmt tiedostot ovat _varianta päätteisiä. Tosin poikkeuksia valitettavasti löytyy paljon eli helpointa on, että katsot CSGO SDK:n model viewerillä milloin modelisi on violetti-mustaa ruudukkoa ja milloin sinulla on oikeat textuurit (katso http://csgo.gamebanana.com/tuts/10991 jos model viewer ei toimi).
Näin haet pelin omat .vmt ja .vtf tiedostot
1. Avaa GCFScape -> klikkaa open -> tiedostopolku steamapps/common/Counter-Strike Global Offensive/csgo/ ja avaa pak01_dir.vpk.
2. Etsi tiedostopolku materials/models/player/"model ryhmän nimi"/
3. Valitse haluamasi tiedostot -> klikkaa hiiren oikealla -> extract -> valitse kansio, johon haluat extractia.
.vmt
Koska luultavasti olet itse compilennut modelisi, sinulta löytyy .qc tiedosto tähän liittyen. Sieltä näet, mistä kansiosta modelisi ottaa textuurinsa. Sijoita .vmt ja .vtf tiedostosi tähän kansioon ja muuta myös tiedostopolkuja .vmt tiedostossasi oikeaksi. Tarvitset kaikki tiedostot, mitkä .vmt tiedostosi vaativat. Tiedän kyllä miksi, mutta en osaa lyhyesti selittää.
.vtf
Avaa .vtf tiedosto, jota haluat muuttaa -> Klikkaa File -> Export -> Valitse kansio -> Päätä kuvan nimi (suosittelen ettet vaihda). Pelin tekijät ovat jakaneet tiedostot kolmeen textuuri-alueeseen, ylävartalo, pää ja alavartalo. Otan nyt upperbody eli ylävartalon esimerkiksi. Näet kuvassa selvästi luotiliivit tai paidan tai hihat levitettynä.
GIMP
Teen pienen videopätkän miten voit muokata gimpillä, kohtuu taidokkaastikin, textuureita. Luultavasti huomenna on latautunut youtubeen...
https://youtu.be/qfuxzwWHuns
Tarvitset nämä ohjelmat tässä tutoriaalissa:
GCFScape
GIMP
VTFEdit
Alkutietoja
- http://fi.wikipedia.org/wiki/Teksturointi. Jos nyt helposti yrittää selittää tilanteen niin voit hakea netistä kuvan ja "maalata" 3D-modelin eli kappaleen kyseisellä kuvalla. Voit myös maalata jonkin alueen tietyllä värillä. Yleensä malli on defaulttina harmaan värinen. Kannattaa ottaa huomioon myös (vaate)pintojen rypyt, varjostukset, heijastukset, korkeuserot jne.
- Peli ymmärtää .vmt ja .vtf tiedostomuotoja, mutta kuvanmuokkausohjelmat eivät, joten aluksi pitää muuttaa eli exportata .vtf (itse kuva) esimerkiksi .jpg tai .png muotoon, että tiedosto voidaan avata kuvanmuokkausohjelmalla.
- Lopuksi kuva importataan eli muunnetaan takaisin .vtf tiedostoksi.
- .vmt tiedostot näyttävät kuta kuinkin tältä:
- Koodi:
patch
{
include "materials/models/player/puliukot/admin_scope/tm_leet_shared.vmt"
insert
{
$baseTexture "models\player\puliukot\admin_scope\tm_leet_upperbody_variantD"
$bumpmap "models\player\puliukot\admin_scope\tm_leet_upperbody_variantD_normal"
$phongexponenttexture "models\player\puliukot\admin_scope\tm_leet_upperbody_variantD_exponent"
$rimmask 1
}
}
- .vmt tiedostot yleensä lähinnä määrittelevät mistä kansiosta modeli ottaa textuurinsa (+jotain paskaa).
Oikeat tiedostot pöytään
Yleensä jos tiedät mikä variant eli mikä versio modelista on kyseessä, tiedät myös tarvittavat .vtf ja .vmt tiedostot. Jos sinulla on modelin nimi tm_leet_varianta.mdl, myös tarvittavat .vtf ja .vmt tiedostot ovat _varianta päätteisiä. Tosin poikkeuksia valitettavasti löytyy paljon eli helpointa on, että katsot CSGO SDK:n model viewerillä milloin modelisi on violetti-mustaa ruudukkoa ja milloin sinulla on oikeat textuurit (katso http://csgo.gamebanana.com/tuts/10991 jos model viewer ei toimi).
Näin haet pelin omat .vmt ja .vtf tiedostot
1. Avaa GCFScape -> klikkaa open -> tiedostopolku steamapps/common/Counter-Strike Global Offensive/csgo/ ja avaa pak01_dir.vpk.
2. Etsi tiedostopolku materials/models/player/"model ryhmän nimi"/
3. Valitse haluamasi tiedostot -> klikkaa hiiren oikealla -> extract -> valitse kansio, johon haluat extractia.
.vmt
Koska luultavasti olet itse compilennut modelisi, sinulta löytyy .qc tiedosto tähän liittyen. Sieltä näet, mistä kansiosta modelisi ottaa textuurinsa. Sijoita .vmt ja .vtf tiedostosi tähän kansioon ja muuta myös tiedostopolkuja .vmt tiedostossasi oikeaksi. Tarvitset kaikki tiedostot, mitkä .vmt tiedostosi vaativat. Tiedän kyllä miksi, mutta en osaa lyhyesti selittää.
.vtf
Avaa .vtf tiedosto, jota haluat muuttaa -> Klikkaa File -> Export -> Valitse kansio -> Päätä kuvan nimi (suosittelen ettet vaihda). Pelin tekijät ovat jakaneet tiedostot kolmeen textuuri-alueeseen, ylävartalo, pää ja alavartalo. Otan nyt upperbody eli ylävartalon esimerkiksi. Näet kuvassa selvästi luotiliivit tai paidan tai hihat levitettynä.
GIMP
https://youtu.be/qfuxzwWHuns
vjscope- Viestien lukumäärä : 139
Join date : 20.02.2013
Paikkakunta : Oulu
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa